CUM SA „UCIZI” CU PREMEDITARE. STUDIU DE CRIMINOLOGIE CULTURALA: GALA GALACTION


Didești, județul Teleorman. Un județ cu câteva personalități marcante pe care n-am crezut vreodată că-l voi vizita atât de des. Trebuie să recunosc, Gala Galaction (Grigore Pișculescu) nu făcea parte din pleiada geniilor care ar fi intrat într-una din viitoarele mele lucrări de criminologie culturală.

Drumurile în această zonă au legătură, în esență, cu educația. Educația poate fi înțeleasă în muAlin Les, Criminologie culturala. 2015. Toate drepturile rezervatelte feluri și multe chipuri. Eu aleg educația prin carte, prin lucrări, dar și informația prin campanii de informare. Când realizezi că doar pentru unii informația înseamnă putere, mai că-ți vine să te duci în popor să mai ridici nivelul. Uite așa am ajuns la Cucuieți (localitatea dinaintea Dideștiului), unde liniștea și „lumea uitată” n-are absolut nicio legătură cu Uniunea Europeană, cazul Gigină, violul de la Vaslui și asfaltarea răsfățată (pe porțiuni) a drumului Roșiorii de Vede – Pitești.

Mă documentez dinainte și aflu că la Didești există „Expoziția memorială Gala Galaction”. La prima strigare, îți imaginezi un flux de persoane care poate vizita, aproape la orice oră, expoziția. Nici pe departe! Era închis (pe bună dreptate, sâmbătă la 6 P:M). Grupul de copii aflat în curtea școlii mi-a spus clar că doar „doamna bibliotecar” are cheia. Unul dintre ei s-a oferit să mă îndrume până la casa bibliotecarei. Zis și făcut. Doamna bibliotecar aștepta pe altcineva, de la un anumit radio care dorea un reportaj. „Nu-i pentru cine se potrivește, îi pentru cine se niAlin Les, criminologie culturala. 2015. Toate drepturile rezervate (3)merește”, mi-am zis. 

Ajungem. Ușa este deschisă „cu foc” de doamna bibliotecar și intru cu sfială. Cu sfiala spațiului în care știam că se află câteva obiecte de-ale celui care a devenit membru onorific al Academiei Române în 1949. 

M-am întors în timp și pășeam pe un teren minat, trebuie să recunosc. Puțin din opera lui Gala Galaction îmi era cunoscută prin lecturare. Dar eram atras de faptul că știam că Gala a urmat Literele, mai apoi Alin Les, criminologie culturala. 2015. Toate drepturile rezervate (2)Teologia. Deci un om cu cel puțin o dublă perspectivă asupra vieții. Însă nu știam că a învățat în școala în care tatăl său a fost primul dascăl.

Nu știam că „profesorul de biologie”, care între timp ajunse primar, s-a îndurat pentru o locație în care să fie găzduite parte din opera lui Gala Galaction.

Nu știam nici că spațiul a fost construit special în memoria lui Gala Galaction. 

Această prezentare necesită JavaScript.

Până la setea mea de înțelegere de ce cultura este atât de profund criminalizată în România, dau peste Alin Les, criminologie culturala, 2015, toate drepturile rezervate 6odăjdiile lui Gala Galaction datate 1922. În mintea mea odăjdiile episcopului sunt noi, maiestuoase, au miros plăcut. Ale lui Galaction erau rupte, neîngrijite, prea uitate, cu miros nedefinit. Nu doar reprezentanții culturii comit crime culturale, ci și reprezentanții Bisericii. Nu ai voie să te extragi din memoria timpului și să-l uiți pe Gala Galaction și stofa sa de prelat. Nu ai voie să te expui în lux atâta vreme cât Gala se expunea în „model de Hristos”. Nu ai voie să rupi gura târgului cu lux atâta vreme cât un Gala Galaction a respectat votul hristocentric al unei culturi autentice. 

Ce mi-a mulțumit sufletul a fost că, în timp ce femeia bibliotecar expunea fragmente ce țineau mai mult sau mai puțin de Gala Galaction și activitatea lui, rulam în fața ochilor viața lui și personalitățile cu care a intrat

Această prezentare necesită JavaScript.

în contact. Nu vorbesc de Ion Nae Theodorescu (Tudor Arghezi) Macedonski sau Sadoveanu. Nici de Perpessicius, Camil Petrescu sau A. Rosetti. Nici măcar de, poate, prea puțin cunoscuții K.H. Zambaccian, V. Eftimiu sau Ion Pas. Dar vorbesc în special de C.I. Parhon și o poză cu acesta din 1947. Se cunoaște foarte bine contribuția din endocrinologie a lui C.I. Parhon asupra criminologiei românești prin demonstrația medicală că nu există liber arbitru așa cum l-a înțeles și exemplificat, de exemplu, Fericitul Augustin. Ce țin să subliniez este socializarea intelectuală pe diverse planuri, dincolo sau dincoace de prietenia vremurilor date de conjuncturile socio-politice. Oamenii aceștia aveau un crez de recunoaștere și de recunoștință. 

Trebuia să ies. Am luat omul de la treaba din casă. Însă nu înainte de a lăsa ceva în urmă. 

Această prezentare necesită JavaScript.

În loc de concluzie

Alin Les, criminologie culturala. 2015. Toate drepturile rezervate 0Gala Galaction are prea puțin din ceea ce a reușit pentru cultura și economia culturii românești. Spațiul în care se găsesc obiecte de-ale sale este un lucru admirabil, dar mult prea puțin. Să aduci memoria unui om de cultură, demn de membru onorific al Academiei Române, la un stadiu de prăsilă culturală în satul în care s-a născut, presupune să reiei o crimă la fiecare cotitură de deceniu al timpului. „Criminologie culturală” nu este un concept desuet, ci un concept cu alură occidentală. Ceea ce se întâmplă în acest spațiu cultural nu ține doar de o criminalitate la nivel simbolic a diferitelor forme ale culturii, prin delăsarea și uitarea aproape completă a activității unor personalități de marcă, ci și de timpul social, economic și politic al unor vremuri pe care le trăim. 

Alin Leș

psiholog

consultant, formator, expert in Criminologie si Stiinte Criminale

Alin Les - psiholog expert criminolog - SRCC - ELSA Constanta 2015 - 27Societatea Romana de Criminologie si Criminalistica, Filiala Sibiu

Presedinte

©2015. Toate drepturile rezervate

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s