FEEDBACK SEMINAR NATIONAL „CRIMINALITATEA FEMININA” – ELSA CONSTANTA 2015


Am participat la evenimentul de la Constanța cu o bucurie aparte, dar și cu o străfulgerare în suflet că nu vom ști cum voi fi percepuți de cele două categorii distincte de studenți: de la Drept și Psihologie. Recunosc ca ne-am pregatit speech-ul vizând ambele segmente distincte, mai ales că ne-am propus să le aducem în discuție realități concrete contemporane alături de științificul aferent.

Aula Magna a Facultății de Drept și Științe Administrative a Universității „Ovidius” a fost plină (se observă din pozele ELSA Constanța). S-au înscris între 150 și 200 de participanți. Primul nostru feeling a fost că mesajul nu se va duce în van. Speram asta.

Încă de la intrarea pe poarta Universității am fost întâmpinați de reprezentantul ELSA, domnișoara Camelia Dobre, care ne-a urat bun venit. Eram așteptați. S-a început cu dreptul la Drept ( 😛 ) și asta ne-a bucurat suplimentar 🙂

După câteva momente de la sosire, am intrat în „meci”. Primele interviuri: TV Litoral. Despre criminalitatea juvenilă și feminină. Totul mergea „ca la carte” și asta ne plăcea 🙂

Momentul propriu-zis al susținerii prelegerii temei noastre a fost unul unic. Îl prețuim pe fiecare la fel de mult pentru că, pentru un speaker, reprezintă gloria lui interioară: este audiat! Ceva îl recomandă pentru a fi acolo, sus! 

Prelegerea am intitulat-o „Femeia cu tendințe psihopate. Elemente de psihopatologie. Realitate psihologic-criminologică”. Puțin lung titlul, dar cei care fac diferența între psihologia judiciară, psihologia criminalistică și psihologia criminologică știu despre ce vorbim 🙂

Prelegerea noastră a durat 3 ore și am împărțit-o în două. La pauză am oferit un alt interviu: RTV Neptun. Despre educația criminologică și victimologică. Din rațiuni obiective, la știri am apărut cu titulatura „psiholog expert criminalist”. Nu mi-am asumat-o. Dimpotrivă, suplimentar am conștientizat că există o confuzie tainică și întreținută pervers între „criminalist” și „criminolog”. Nu, criminologul nu este cel care prezintă cazuri de crimă și povestește amănunte din dosar la TV. Este ceva mai mult!

O prelegere despre umanul „infect”, „putred” prematur, poate și în deriva sa ontologică. Într-adevăr, unele lucruri prezentate duminică au fost urâte, murdare, nu ne-am fi așteptat la așa ceva. Dar, dacă nu ne interesează urâtul și murdarul care duc la psihopatologie și crimă, ce altceva ar avea valoare, mai ales când dăm o sentință sau acuzăm la nesfârșit? Ori tocmai acest lucru am urmărit: să deschidem apetitul pentru o psihologie autentică și științifică din câmpul penal: cea care face legătura între normele penale, regulile sociale și hiatusul numit „infracțiune” care duce, sub o formă sau alta, la pedeapsă.

Suntem, politic vorbind, în situația în care prindem „greii” infracțiunilor, vrem musai să-i vedem după gratii și să-i pedepsim aspru, să le confiscăm averile și să recuperăm prejudiciile. Suntem represivi. Vedem îngust lucrurile ca societate. Nu analizăm la cald nevoile umane, nu ne interesează să le îndeplinim prin programe și proiecte vitale pentru a crea o ființă umană cât mai sinceră cu propriul Ego. Nu ne intereseaza să prevenim decât în forme false. Pozăm în aparențe pentru că cei aparenți sunt în vârf și asta ne incurajează. Ne încearcă o „duplicitate malignă”, vorba academicianului drag nouă, Mircea Lăzărescu. Ori aici suntem deja pe tărâmul psihopatologiei, al comportamentului antisocial care nu trebuie neapărat să fie acompaniat de elemente de violență, impulsivitate sau agresivitate afectivă. Ca să pot rezista în societatea actuală, da, am nevoie de o duplicitate, dar benignă, în sfera normalității. Am nevoie să fiu anxios și/sau paranoid, dar în limitele normale. Am nevoie să fiu maniacal și/sau depresiv, dar în limitele unei normalități și bune funcționări sociale. Am nevoie de o anumită schizofrenie și obsesie, dar cât să rezist eficient în normalitatea și logica legilor morale, sociale, penale. Dar ce se întâmplă când nimeni sau mai nimeni nu mai pune accent pe stilul meu de gândire și de acțiune? Nu-i așa că mă pot izola? Nu-i așa că mă simt trist și insignifiant? Nu-i așa că fluctuez când depresiv, când super excitat? Cunoscuții îmi transmit verdictul: ești bipolar! Da, dar sunt un bipolar social, funcțional.

Sunt cazuri când tot ceea ce s-a întâmplat în trecutul unui om are o semnificație aparte pentru el. Felul în care el a internalizat semnificațiile anumitor întâmplări (pe baza unor cogniții iraționale în baza unor prejudecăți, convingeri eronate) sau fapte este ceea ce contează cel mai mult. Este ceea ce-l individualizează. În România, deloc paradoxal, statistic! Analiza calitativ-existențială nu este la mare cinste și nici nu ne interesează prea mult. Suntem într-un confort al mimei. Ne plac lucrurile mari, grele și fără substanță care, cu cât ne propulsează mai sus, cu-atât devenim mai sensibili și mai vulnerabili. „Vulnerabilitate” este un termen important în criminologia modernă. În psihologia criminologică, unde se analizează științific în mod minuțios și detaliat pre-actul, trecerea la act și post-actul, și mai cu greutate! Există cazuri unde de-aici vine rezoluția și logica gestiunii infidele a propriilor reacții comportamentale.

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Să revenim!

Acest feedback vizează buna desfășurare a evenimentului marca ELSA Constanța. Ni s-a confirmat suplimentar că, o bună organizare, dă rezultate organizate și pe măsură. Eficiența colectivă a fost la ea acasă 🙂

 

Mulțumiri

Mulțumesc colegei și prietenei mele, conf. univ. dr. Mihaela Rus – cadru universitar la Universitatea „Ovidius”, Facultățile de Drept și Științe Administrative și de Psihologie – pentru invitație și pentru implicarea genuină în buna desfășurare a acestui eveniment.

Felicitări

Țin să felicit Comitetul de Organizare al Seminarului Național: Dobre Camelia-Elena – vicepreședinte al Departamentului „Seminare și Conferințe”, Androne Carmen-Georgiana – trezorier, Barbu Loredana – membru Departament „Seminare și Conferințe”, Bușu Mihaela – membru Departament „Seminare și Conferințe”, Fărăuanu George Cristian – membru Departament „Seminare și Conferințe”, Popescu Radu – membru Departament „Seminare și Conferințe”, Simion Anamaria – membru Departament „Seminare și Conferințe” și Stancu Argentina – membru Departament „Seminare și Conferințe”.

 

La rândul nostru, am primit multe feedback-uri (peste 100) din partea organizatorilor și a participanților. Laudative, inspirative, comice și „cu mulțumiri!”.

 

Un „AȘA DA!” răspicat evenimentului din acest an marca ELSA Constanța!

Alin Leș

psiholog expert criminologAlin Les - psiholog expert criminolog - SRCC - ELSA Constanta 2015 - 27

Societatea Română de Criminologie și Criminalistică, Filiala Sibiu

Președinte

©2015. Toate drepturile rezervate

Lasă un răspuns

