„BUNA SEARA! AICI 112. CE URGENTA AVETI?”. „CU RADARUL PADURILOR, VA ROG!”


Intorcandu-ma de la Cluj azi-noapte – azi dimineata, mi-aduc aminte de serviciul 112, „Radarul padurilor” vazand cum tirurile pline cu lemne (dar pline!) strabat soselele tarii. Simtul civic nu-mi da pace si opresc convorbirea telefonica avuta in acel moment si ma decid: 112. „Buna seara! Aici 112”. „Cu radarul padurilor, va rog!”. „Spuneti-mi, va rog, numarul de inmatriculare!”. „MM90…”. „Asteptati sa vedem daca este legal”. Astept aproximativ 30 de secunde, dupa care: „Este legal, domnule”. „In regula”, zic. Aceasta a fost remorca. Si capul de tractor are numarul MM49…, dar cu Y. Mai stau vreo 15 secunde si dintr-o data aud: „Este ILEGAL! Este ILEGAL!” ca si cum operatorul 112 ar fi castigat la Loto premiul care de 8 luni sta pe lista de asteptare. „Ramaneti pe fir sa va fac legatura cu Politia!”. „Sigur ca da!”, in calmul meu. „Buna seara, domnule ____! Spuneti, va rog!”. Ii explic omului situatia, ma intreaba pe unde sunt, ii spun ca l-am depasit. Ma intreaba marca masinii, ii raspund ca n-am fost atent. Dar hop-top, eu la iesire din oras, tirul merse pe centura. Ma opresc in buza centurii asteptand megalomanul rutier 😀 Iata-l! „E un DAF”, zic eu, in timp ce domnul politist ma astepta la telefon. „Bine, domnule _____, va multumim! Il asteapta colegii la intrarea in orasul urmator. Va multumim si o seara buna! Ramaneti pana in _____ in spatele tirului?”. „Raman, da”. Bon! Eram taaaaaare curios ce se va intampla. Recunosc c-am stat in spatele tirului pana la intrarea in oraselul minunat, chiar daca am fost nevoit sa merg si cu 30 de km/h la deal.

 

Dar da! In centrul oraselului, echipajul era la datorie. Frig, 3 grade, colegii cu pufoaica pe ei. Soferul nostru cam indaratnic n-a prea voit sa opreasca. Nu-mi venea sa cred. La insistentele domnului politist cu bagheta luminoasa, tirul a tras in parcare. Iar eu mi-am continuat de drum, asa cum convenisem cu politistul de la 112. „Yuhuuuuuuuuuuu!!!!!!!!”. Eram cel mai fericit, la miezul noptii. Justitiarul si simtul civic, concretizat, realizat m-au impins la niste lacrimi de bucurie. Mi-am zis: „Da, radarul functioneaza!”.

 

Nota bene!

Remorca are numerele in regula, capul de tractor, nu.

 

Mergem ce mergem si ne apropiem de destinatie. Un alt tir cu lemne, mai sa se doboare in panta pe mine. El din sens opus. Rapid, niste numere de VL. De data asta am reusit sa iau numarul doar de la capul de tractor. Si bun a fost 😀 Doar ca mi-a luat ceva timp s-o conving pe doamna operator de la 112 ca si numarul de la cap de tractor e in regula, ca tocmai ce-am… „Domnule, ne trebuie numarul de la remorca. El e cel bun!”. „Doamna, n-am de unde sa vi-l dau. Tirul venea din sens opus. Incercati cu capul de tractor. In urma cu o ora, la fel s-a intamplat. Numarul remorcii era bun, al capului de tractor, ba”. Intr-un final, femeia cedeaza si verifica. Apoi, ca din gura de sarpe: „Este ILEGAL!!! Va rog sa asteptati pe fir, sa va dau Politia”. „No vedeti? Ce v-am spus? 🙂 In regula, astept”, conchid eu. O voce puturoasa, plictisita, adormita si anti-interventie imi amieliniză auzul: „Spuneti, va rog!”. „Masina de VL… transportul se pare ca este ilegal, spun colegii dumneavoastra de la «Radarul padurilor»”, zic eu. „Bine, multumim. O sa verificam…” si dintr-o data se facu liniste in ton… Tonul telefonului. Nu vreau sa etichetez, dar comparabil atitudinii colegului, reactia lui a fost ca dintr-un film deloc, dar deloc pe gustul meu. „Oameni si locuri, atitudini si oameni cu atitudini aplatizate”.

 

digi 24.ro, radarul padurilor, psihocrim.wordpress.com, Alin Les 2014Mi-am continuat drumul si, da, m-am bucurat enorm. Practic, un transport ilegal de lemne catre destinatie l-am stopat. Cu ce? Cu un apel telefonic! Cu un gand la copiii din casa peste care va cadea dealul in urma alunecarii terenului. Cu gandul ca eu muncesc cinstit si legal, iar altul ma sugruma si ma bascaleste atitudinal, transformandu-se noaptea in autocar cu lemne, iar peste cateva luni, in vacanta de 2 saptamani pe vreo partie din Austria sau Germania. Cu gandul ca taxele ce urmeaza dupa taxe si impozitele ce vin dupa impozite se aduna/inmultesc si datorita acestor infractori liberi, formatori de opinie in domeniul crimei organizate. Cu gandul ca, poate, peste doua generatii, nepotii mei sau ai fratelui meu vor alege zona Maramuresului ca loc de trai.

 

Dar m-am implicat. Si asta e tot ce conteaza. Am mai incercat si in trecut, cu cateva saptamani, mai fragil ce-i drept. Si tirul de SV era cand ilegal, cand legal, dupa spusele doamnei operator. 

 

Dragii mei,

implicarea nu va costa decat un apel. Aveti doar grija sa aveti suficienta baterie cat sa ramaneti la telefon cateva minute bune in cazul in care transportul este ilegal 🙂

Alin Les

psiholog, expert criminolog

©Cosmin Bumbutz. All rights reserved. www.bumbutz.ro

Societatea Romana de Criminologie si Criminalistica, Filiala Sibiu

Presedinte

©2014. Toate drepturile rezervate

Lasă un răspuns

