4 BENEFICII FINANCIARE ALE EXAMINARII POLIGRAF INAINTEA ANGAJARII PE POST


Astazi m-am decis sa va scriu despre testarea la poligraf inaintea angajarii intr-o firma sau companie. In acest sens, am ales sa va impartasesc un studiu de caz.

De curand, am examinat la poligraf un numar important de persoane intr-o anumita speta. Angajatorul m-a sunat si mi-a spus situatia. Am acceptat oferta acestuia si m-am prezentat la fata locului. Ce m-a surprins placut a fost faptul ca toate persoanele au dorit sa fie examinate. Un lucru de admirat 🙂

Durerea cea mare a angajatorului a fost o lipsa din gestiune de aproximativ 1 miliard lei vechi. 😦 Pentru orice angajator (inclusiv angajat), dar absolut pentru oricine, nu este o suma de neglijat.

Prima zi

Am purces la treaba. Fiecare persoana a inteles miza situatiei, a fost de acord cu intrebarile propuse, a semnat pentru ele si a completat declaratia de consimtamant la examinare. 

Primele rezultate bune pentru angajator au inceput sa apara inca din prima zi cand raspunsurile unei persoane nu erau conforme cu cele declarate in prima faza a testarii poligraf – faza pre-test, dar nici foarte clare pentru un psihodiagnostic poligraf cert. I-am sugerat angajatorului retestarea persoanei in cauza intr-o zi urmatoare, explicandu-i de ce. A acceptat. Mi-am zis: „Colaborarea merge de minune”! 🙂

A doua zi

A doua zi am testat alte persoane. Dintre toate, una prezenta aceeasi simptomatologie psihofiziologica in traseele diagramei ca si persoana din ziua anterioara, anume indici ai comportamentului simulat in toate traseele, dar fara o certitudine de 100%. I-am sugerat angajatorului, la fel, o re-examinare in ziua urmatoare, acesta fiind de acord. Ah! Am uitat sa va spun: ambele persoane testate au fost de acord pentru a fi re-examinate 🙂

In aceasta zi, am examinat persoane de la varsta de 25 de ani pana la cele de 55 de ani. Una dintre ele, mai tanara, mi-a spus: „Va multumesc c-ati reusit sa veniti si sa faceti lumina in acest caz. Eu sunt cel care i-am prezentat sefului situatia din gestiune si ca ceva nu era in regula”. Doar cu cateva luni in urma, se facuse inventar si totul era in regula.

Cu alte cuvinte, in cateva luni, o retea bine pusa la punct „a lucrat” (in cele mai ingenioase forme) in manipularea ilegala a produselor firmei respective pana cand s-a ajuns la constatarea neregulilor.  

A treia zi

Nu pot spune c-a fost ziua cea mare, dar astazi inca o persoana „a cazut testul poligraf”. Adica reactiile sale psihofiziologice nu au corespuns celor sustinute anterior incepererii examinarii.

Reexaminarea persoanei din ziua dinainte a avut loc astazi si, da, mi s-a confirmat banuiala. Si acesta era unul dintre autori!

Pentru angajator, aceasta realitate descoperita prin intermediul tehnicii poligraf l-a ajutat in firma. Cum? Rasplatindu-i pe cei sinceri si corecti si sanctionandu-i (prin metodele alese) pe cei cu comportament nesincer. 

Dupa examinarea tuturor celor suspecti, am avut o discutie serioasa cu angajatorul legata de rezultatele testelor. Ce i-am spus? I-am spus care ar fi beneficiile testarii la poligraf inaintea angajarii pe oricare dintre posturile firmei. De ce? Pentru ca poti sa-ti dai seama de caracterul persoanei ce urmeaza s-o angajezi. Iti poti da seama de predispozitiile acelei persoane fie ca vorbim de furt, „vorbit pe la spate”, „vorbit brambura”, „gura sparta”, fals in acte etc.  

Discutia noastra ajunsese intr-un punct: „Domnul Alin, ce sa fac acum cu cei care m-au furat?”. Dupa diferite raspunsuri, i-am pus in vedere testarea poligraf fie inainte de angajare, fie periodic (la anumite intervale de timp). Dupa alte cateva replici, am cazut de comun acord ca este metoda cea mai eficienta de preventie 🙂

Am realizat, astfel, pentru fiecare angajator o schema a profitului:

examinare poligraf angajare x randament job x testare periodica poligraf = CRESTERE FINANCIARA/CASTIG + SIGURANTA.

Poate nu este cea mai placuta, dar cu siguranta este cea mai eficienta 🙂 

Totusi, care ar fi cele 4 beneficii financiare ale angajatorului (si angajatului) inainte de angajarea pe post?

1. Preventie

Orice angajator deschis spre profit in afacerea sa va dori sa previna posibile acte ale angajatilor menite sa-i aduca grave prejudicii: furt, delapidare, incendii etc. 

Preventia presupune sa prevezi ceea ce s-ar putea intampla rau. 

Preventia presupune sa te stii in siguranta 🙂

2. Siguranta

Cu cat controlezi mai bine ceea ce se intampla in business-ul tau, cu atat esti mai sigur de incasarile tale. 

Cu cat investesti mai mult in nevoia ta de bine, cu atat mai mult ai nevoie sa te simti in siguranta. 

Cu cat te simti mai mult in siguranta, cu atat previi mai mult 🙂

3. Control

Testarea periodica dinaintea angajarii iti da posibilitatea sa stii pe cine ai in firma. Cu alte cuvinte, „ce hram poarta” 😀

Acest „hram” este de dorit sa-l putem controla pentru ca sa nu ne controleze el pe noi si afacerea noastra. Cum sa ne controleze? Prin diferite forme ingenioase la care angajatul poate apela. Va dau un exemplu in acest sens 🙂

La spalatorie auto. „Un exterior cu ceara, va rog!”, zic eu. Baiatul de-acolo: „Haideti sa va spun ceva. Puteti plati numai exteriorul si banii de ceara mi-i dati mie”. Justitiarul din mine imediat s-a prins de figura si i-a raspuns ferm: „Nu, multumesc! 🙂 ”. Bineinteles ca mi-a dat de gandit. O modalitate ingenioasa de a-ti fura angajatorul: 13 lei in contabilitatea lui, 5 lei in buzunarul tau 🙂 

Se naste intrebarea: daca la o masina iti ies 5 lei, cat „ciubuc furat” faci intr-o zi? Dar in 7 zile? Dar in 30 de zile? 🙂

4. Crestere financiara/Castig

Are legatura cu ceea ce am spus la punctul 3: daca nu pui punctul pe „i”, crezi ca vei rezista in piata pe termen mediu si lung? Este posibil sa da. Dar este si mult posibil sa nu. Pentru ca eu am plecat de la spalatoria auto cu pricina, din principiu. I-am spus angajatorului ce i se intampla si nu m-a crezut. Am gasit in alta parte unde, la a treia spalare, primesc una gratuita. Punctata pe-un card 🙂

Exemplul este minor, imi veti spune. Da, asa este. Dar ganditi-va ca, intotdeauna, micile „furnici” au facut si fac diferenta in firma/compania ta. Elefantii sunt buni pentru altceva 🙂

Daca tu crezi ca acest articol iti poate ajuta un cunoscut sau pe cineva drag, fa-i o bucurie! S-ar putea sa-ti prea multumeasca in timp 🙂 

Alin Les

psiholog, expert criminologALIN LES, psiholog, expert criminolog, IUNIE 2014

Societatea Romana de Criminologie si Criminalistica, Filiala Sibiu

Presedinte

©2014.Toate drepturile rezervate

Lasă un răspuns

