APARITIE EDITORIALA – „MONOLOGURI PSI despre CUPLUL MODERN. PSIHOLOGIE APLICATA” in LIBRARIILE HUMANITAS din BUCURESTI


MONOLOGURI PSI DESPRE CUPLUL MODERN. PSIHOLOGIE APLICATA se gaseste in librariile Humanitas din Bucuresti si pe site-ul editurii Paideia la urmatoarele linkuri:

Cartea dispune de un CUVANT INAINTE pe care il redam aici:

Lucrarea MONOLOGURI PSI despre CUPLUL MODERN. PSIHOLOGIE APLICATA isi propune sa existe pe piata ca un efort de conjugare a unui anumit tip de cunoastere a omului si, in speta, a cuplului. Expresia emotionala a actelor noastre comportamentale ar putea fi nota esentiala a acestei lucrari. Am îndrazni sa vorbim atat despre un management al spatiului psi care se revarsa in existentialitatea autorului, cat si despre o industrie a sentimentelor din inter-spatiul cuplului identificat prin observatia directa.

Alin Les - Monologuri PSI, 2013Intr-un cuplu uman exista, preponderent, o nevoie de securitate reciproca data de functia atasamentului, indiferent de genul, etnia sau varsta partenerilor. Problema s-ar pune la fel si din punct de vedere etologic.

Interiorizarea a ceea ce distanta dintre cei doi expune este un aspect pe care am incercat sa-l excelez livresc. Relatia cu partenerul de viata, adesea cu note de Cioran sau Noica, devine un semn de exclamatie al existentei si fenomenologiei. „Cognitii irationale”, „inconstient”, „psihic”, „narcisism”, „suflet”, „dediferentiere”, „iubire” sunt doar cativa dintre termenii care au creat conexiunile unei dezbateri sub forma monologurilor psi. M-am implicat direct si indirect in situatiile dezbatute in aceste monologuri psi si, dincolo de orice aporie, am apelat la ceea ce Socrate si, parafrazat, Emil Cioran, trasau ca punct de plecare pentru orice psiholog: „Cunoaste-te pe tine insuti!”. Influenta cioraniana plecata de la „arta de a fi psiholog” a marcat randurile acestei lucrari, cel putin prin stilul redactarii. Am putea s-o incadram in randul lucrarilor de „beletristica stiintifica”.

In prima parte a monologurilor am încercat sa descifrez sensurile psi ale unei relatii sentimentale, fara sa ma raportez major la vreo sursa bibliografica (monologurile 1-18, cu exceptia monologurilor psi 2, 3, 7, 11, 13); in partea a doua am apelat la „ajutoare” pentru a completa si intregi ideile expuse (monologurile 19-24).

Lucrarea este recomandata in special iubitorilor de psihologie si de filosofie, celor cu studii de sociologie, antropologie, psihanaliza, psihiatrie, criminologie, dar si tuturor celor interesati de problematica cuplului.

PREFATA cartii este semnata de Conf.Univ.Dr. Adrian Rosan de la Universitatea „Babes-Bolyai” Cluj Napoca, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei:

Daca mi-as ingadui libertatea sa dau un titlu cartii lui Alin Les, as fi intitulat-o fara ezitare, imediat dupa ce am citit-o, „Monologuri despre ambivalența”, iar seria de lecturi pe care mi-a activat-o ar începe cu „Paradoxul Iubirii” a lui Pascal Bruckner, ar poposi in „Studii despre iubire” a lui Ortega Y Gasset, s-ar obiectiva prin „Iubirea nu este de ajuns” a lui Beck, s-ar opri la tiparele iubirii esuate descrise de A. Gratch, m-ar aduce cu picioarele pe pamant in cartea lui Seligman – „Ce putem si ce nu putem schimba” si nu as uita niciodata ceea ce Sf. Apostol Pavel scria Corintenilor in Epistola Intai…, ca dragostea nu cade niciodata, dar as adauga ca nici Ambivalenta nu o paraseste.

Alin Les este un curajos, si nu ma refer la faptul ca utilizeaza explicatii psihologice din diverse paradigme, obligandu-le sa se confrunte unele cu altele in contextul experientei sale personale, nici la faptul ca discursul sau teologic este unul personalizat si, intr-un cadru rigid dogmatic, ar putea ridica intrebari incandescente si nici ca filosofia si metafizica ce calauzesc, uneori ostentativ, experientele sufletului lui in raport cu o Ea, careia i se adreseaza cu toata forta Vocativului, IUBITO, ci la forta lui de a se Auto-dezvalui in primul rand Ei si, prin aceasta carte, fiecarui El sau Ea care, pentru moment, nu au inteles ca Dragostea nu cade niciodata.

In lumea de azi, fiecare poate alege sa iubeasca pe cine vrea si de fiecare data cand fericirea este pusa la indoiala, sa decida sa plece cautand in alta parte, dar facand acelasi lucru, si anume: iubind. Cati oare dintre cei care cauta fericirea in cuplu se intreaba cum poate iubirea sa faca o casa buna cu libertatea, cand iubirea vrea ca oamenii sa fie impreuna, iar libertatea este sustinuta de tendinta de a-i separa? Iubirea parcurge un drum anevoios intre erotism si casatorie si nu stiu cati constientizeaza, fara sa comenteze cu sarcasm, ceea ce Ortega Y Gasset spunea ca intr-un camin predomina intotdeauna climatul pe care-l aduce si-l reprezinta femeia.

Ma frapeaza si, in acelasi timp, ma fascineaza felul lui Alin Les de a-si exprima ambivalenta in cuplu. Ambivalenta apare in cuplu sau in dragoste, atunci cand dorim sa obtinem ceva din ea; autorul, dimpotriva, accentueaza in fiecare monolog ca a-ti recunoaste ambivalenta poate zgudui un cuplu si fericirea acestuia, dar in acelasi timp iti garanteaza autenticitatea ca persoana libera (TU) sa te exprimi in relatie cu o EA sau cu un EL (insamantarea frumosului gasit in mine transmis tie). Mesajul monologurilor nu sustine, din fericire, cele doua clisee asumate de cuplul modern in explicarea iubirii esuate, si anume: (1) ne indragostim tot timpul de persoana nepotrivita; (2) aceia care doresc printul sau printesa mult visata ajung sa sfarseasca pe o waitinglist, fara sa simta mai multa fericire prin prisma iluzionarii. Ceea ce am descifrat in scrierea lui Alin Les este ca intelectualizarea e o solutie de explicare a ambivalentei. Cred cu convingere ca, nu este nici pe departe un mod erotic de a te dezvalui celei sau celui iubit, dar e un mod asumat de a-i spune ceea ce tu crezi ca esti.

Nu stiu daca Alin Les l-a citit pe Alon Gratch, dar stiu ca monologurile sale despre ambivalenta au surprins cu rafinament, indrazneala si dorinta acuta de „a-si acoperi sensurile”, o mare parte  din tiparele iubirii esuate: iubirea narcisica, iubirea virtuala, iubirea unilaterala, iubirea interzisa, iubirea sexuala, iubirea triunghiulara si iubirea androgina. Cat de sugestiv exprima Alin Les ambivalenta intr-un tipar esuat al iubirii virtuale: Iubito, amandoi in orase diferite: tu, acolo unde nu mi-a placut nicicand si unde peste putin timp voi ajunge si eu, iar eu, acolo unde tu te-ai nascut, ai copilarit si ne-am intalnit pentru prima oara la un vin fiert… Sa fie acest stadiu insasi arta camuflarii? Sau cu cata usurinta exprima tiparul iubirii triunghiulare, dand nume reprezentantilor ei (filuz), slova greu sau aproape de neinteles pentru cei care se feresc de capacitatea cuvintelor de a se crea si a se juca intre ele, dar nascuta la timp si integrata perfect în logica monologurilor: Mostenitorul unei iluzii il numesc filuz, adica „fi” de la „fiu” plus „iluz” de la „iluzie”. Prin eliziune, devine „filuz”. Filuzi suntem fiecare, in parte, intr-un lant imaginar al Universului. Filuz este oricine ramane in realitatea sa iluzorie. Filuz devine orice psihopat al clipei care nu doar ca enumera niste etape ce trebuie atinse, ci le si numara. Filuz devine oricine premediteaza cu negativism polul sau de interes. In aparenta lor viata, filuzii s-au nascut din suma unor factori contradictorii „nepersecutati” de „autoritatile” parentale. Filuzi devin de mici. Parintii sunt primii care, daca nu taxeaza filuzia, inseamna c-o incurajeaza prin diverse forme de manifestare: dezinteres, „e bine si-asa”, combaterea copiilor, nimic din ceea ce fac ei nu este bine etc. Copilul filuz este copia fidela a mamei filuze si a tatalui filuz. Chiar a bunicilor filuzi…

Mostenitorii iluziilor transgenerationale intra in relatiile de cuplu cu convingeri de profunzimi diferite. Profunzimea are un sens evolutionar. Cu cat convingerile noastre sunt mai profunde, cu atât dovezile necesare a zdruncina aceste convingeri sunt mai greu de gasit, iar baza acestor dovezi trebuie sa fie una solida. Profunzimea presupune diverse straturi.

In cadrul acestor monologuri, Alin Les exprima diverse niveluri de profunzime ale convingerilor despre cupluri. Desi nu o face in mod explicit si nu o teoretizeaza, autorul identifica rolul identitatii sexuale in asumarea cuplului. Martin Seligman sustine ca viata noastra erotica are cinci straturi: identitatea sexuala, orientarea sexuala, preferinta sexuala, rolul sexual si functionarea sexuala. Cititorul monologurilor lui Alin Les s-ar putea intreba: „Dar ce legatura au acestea cu straturile vietii erotice”? Cititi-le si o sa constatati ce rol atribuie autorul identitatii sexuale in exprimarea ambivalentei!

Am aflat din monologurile lui Alin Les ca, dupa ce cuplul a cazut, insa iubirea a ramas, el si-a asumat responsabilitatea libertatii de a nu uita nimic din ceea ce este: ce a citit, ce isi asuma din diverse paradigme psihologice si filosofice, ce rol joaca in fiecare clipa in viata lui dumnezeirea de la interpretarile unor Sfinti Parinti sau faimosi teologi la propriile lui asumari, permitandu-si sa ne contrarieze cu sensul psihanalizei in analiza sufletului, dar amintindu-ne in fiecare clipa ca Adevarul elibereaza.

Prin monologurile sale, Alin Les depune o marturie autentica despre un El si o Ea in care, sincer, habar n-am daca tu, cititorule sau tu, cititoareo te vei regasi, dar stiu sigur ca o sa zambesti, vei închide ochii si, pentru o clipa, akedia raportata la un El sau o Ea din viata ta va disparea, cand vei citi: Nu suntem tarzii in existenta, iubito, decat daca ne maltratam valorile. Vom reusi sa reducem apatia concurentiala?… Te iubesc si… multe altele.

CUPRINSUL cartii:

Despre autor / 7
Sur l’auteur / 7
About the author / 7
Cuvant inainte / 15
Avant-propos / 17
Prologue / 19
Prefata / 21
MONOLOGUL PSI 1 / 27
MONOLOGUL PSI 2 / 30
MONOLOGUL PSI 3 / 33
MONOLOGUL PSI 4 / 35
MONOLOGUL PSI 5 / 37
MONOLOGUL PSI 6 / 40
MONOLOGUL PSI 7 / 44
MONOLOGUL PSI 8 / 46
MONOLOGUL PSI 9 / 50
MONOLOGUL PSI 10 / 53
MONOLOGUL PSI 11 / 56
MONOLOGUL PSI 12 / 58
MONOLOGUL PSI 13 / 61
MONOLOGUL PSI 14 / 64
MONOLOGUL PSI 15 / 66
MONOLOGUL PSI 16 / 68
MONOLOGUL PSI 17 / 72
MONOLOGUL PSI 18 / 74
MONOLOGUL PSI 19 / 77
MONOLOGUL PSI 20 / 81
MONOLOGUL PSI 21 / 86
MONOLOGUL PSI 22 / 95
MONOLOGUL PSI 23 / 103
MONOLOGUL PSI 24 / 114
Apendice / 125
Bibliografie / 127

Alin LES
Societatea Romana de Criminologie si Criminalistica, Filiala Sibiu, Presedinte
©2012-2013. Toate drepturile rezervate

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s